مهارتهای زندگی

پارچه پلی استر چیست و چه کاربردی دارد؟

پارچه پلی استر چیست و چه کاربردی دارد؟

پارچه پلی استر چیست و چه کاربردی دارد؟

از جمله محبوب ترین گزینه های پارچه برای مد، طراحی و فضای داخلی، پلی استر مشهور است. اما پارچه پلی استر چیست؟ با ما همراه باشید تا بیشتر با آن آشنا شوید.

به گزارش کوکوهوم به نقل از بیتوته،پلی استر یک الیاف مصنوعی و دسته ای از پلیمرها است که در هر واحد تکرار از زنجیره اصلی خود، گروه عملکردی استر را دارد. به عنوان یک ماده خاص، معمولاً به نوعی به نام پلی اتیلن ترفتالات (PET) اشاره دارد.

پلی استرها شامل مواد شیمیایی طبیعی در گیاهان و حشرات و همچنین مواد مصنوعی مانند پلی بوتیرات هستند. پلی استرهای طبیعی و چند مصنوعی قابل تجزیه زیست هستند، اما اکثر پلی استرهای مصنوعی اینگونه نیستند. از پلی استرهای مصنوعی به طور گسترده ای در لباس استفاده می شود.

الیاف پلی استر گاهی اوقات همراه با الیاف طبیعی چرخانده می شوند و پارچه ای با خواص مخلوط تولید می کنند. مخلوط های پلی استر پنبه می توانند قوی، ضد چین و چروک و پارگی باشند و باعث کاهش جمع شدن شوند.

الیاف مصنوعی با استفاده از پلی استر دارای مقاومت در برابر آب، باد و محیط زیست در مقایسه با الیاف گیاهی هستند. مقاومت کمتری در برابر آتش دارند و در صورت احتراق می توانند ذوب شوند.

پلی استرهای کریستالی مایع، از اولین پلیمرهای کریستال مایع مورد استفاده صنعتی هستند. از آنها برای خواص مکانیکی و مقاومت در برابر حرارت استفاده می شود. این صفات در کاربرد آنها به عنوان یک مهر و موم قابل انعطاف در موتورهای جت نیز مهم است.

پلی استرهای طبیعی می توانستند نقش مهمی در ریشه های زندگی داشته باشند. شناخته شده است که زنجیره های طولانی پلی استر ناهمگن و ساختارهای بدون غشا به راحتی در یک واکنش یک دیگ بدون کاتالیزور در شرایط ساده پری بیوتیک تشکیل می شوند.

ما می دانیم که پلی استر یک پارچه است، و این از ویژگی های خاصی برخوردار است، که آن را به یک گزینه عالی برای لباس تبدیل می کند. در مورد مد یک نکته ی کوچک وجود دارد، زیرا این پارچه ای ساخته دست بشر است و نه یک انتخاب طبیعی مانند ابریشم، پنبه یا پشم. اما اگرچه طبیعی نیست، مطمئناً باید نکات مثبت خود را داشته باشد؟

پلی استر چیست؟

پلی استر اصطلاحی کلی برای هر پارچه یا پارچه ای است که با استفاده از نخ یا الیاف پلی استر ساخته می شود. نام کوتاه شده ای برای یک پلیمر مصنوعی ساخته شده توسط بشر است که به عنوان ماده ای خاص، معمولاً به نوعی به نام پلی اتیلن ترفتالات (PET) گفته می شود. این ماده با مخلوط کردن اتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک ساخته می شود. این همه به نظر علمی می رسد، اما اساساً، پلی استر نوعی پلاستیک است.

پلی استر چه زمانی به مد وارد شد؟

اولین بار در سال 1941 توسط شیمیدان انگلیسی، جان رکس وینفیلد و جیمز تننت دیکسون اختراع شد و در دهه 1970 محبوبیت بیشتری پیدا کرد، به لطف تبلیغات آن به عنوان ” یک الیاف معجزه آسا که می توان بدون اتو کردن به مدت 68 روز به طور مستقیم و بدون اتو پوشید و هنوز هم قابل مشاهده است”. در مورد این پارچه همیشه اختلاف نظر وجود داشته است. در  دهه 70 پارچه های پلی استر به عنوان پارچه ای ارزان و ناخوشایند شناخته شد. دهه 1970 اوج لباس بدنام پلی استر بود

پارچه پلی استر چیست و چه کاربردی دارد؟

تولید پارچه های پلی استر

وقتی پارچه ی پلی استر ساخته می شود، می توان از آن برای ایجاد لباس، وسایل منسوجات، پارچه و سایر موارد استفاده کرد. اگر برچسب های لباس هایتان را چک کنید، می توانید ببینید از چه پارچه هایی ساخته شده اند. اگر یک پارچه طبیعی با پلی استر مخلوط شود، درصدهای هر یک را روی برچسب مشاهده خواهید کرد.

پارچه پلی استر چه ویژگی هایی دارد؟

– پلی استر بسیار مقاوم است و در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم است.

– این پارچه در صنعت مد محبوب است، زیرا در برابر خراش و کشش مقاوم است. همچنین در – برابر چروک شدن و سایش نیز مقاوم است.

– الیاف استفاده شده برای ایجاد پلی استر بسیار محکم و در عین حال سبک است.

– الیاف به راحتی رنگ می شوند.

– شکل خود را به خوبی حفظ می کند.

– پارچه پلی استر به راحتی قابل مشاهده است و می توان آن را در خانه شست و خشک کرد.

– این پارچه سریع خشک می شود، بنابراین یک انتخاب محبوب برای لباس در فضای باز است.

چرا پلی استر را انتخاب کنیم؟

این یک انتخاب محبوب برای پوشاک است زیرا الیاف پلی استر از نظر پلاستیکی، به گرما حساس هستند. این بدان معناست که می توان پارچه هایی را که 100٪ پلی استر هستند، چین های دائمی داده و اشکال و الگوهای تزئینی را با لیزر برش داد. آنها همچنین در برابر لکه ها بسیار مقاوم هستند، برای تمیز کردن بسیار مناسب هستند.

ممکن است متوجه شوید که وقتی لباس 100٪ پلی استر است، این امر مستعد تجمع استاتیک است. این یک کابوس است که وقتی صحبت از اطمینان از زیبایی موهای شما می شود، ممکن است خودتان را دچار شوک های ساکن کنید – اگرچه بی ضرر است اما می تواند بسیار آزار دهنده باشد! برای از بین بردن این مسئله، پلی استر اغلب با الیاف پایدارتر مانند پنبه مخلوط می شود. این ماده بعداً به عنوان پلی كتون شناخته می شود و از مزایای هر دو پارچه است. مقاوم، با دوام، ضد چین و چروک و بسیار تنفس تر از 100٪ پلی استر می باشد.

لباس های پلی استر متمایل به لغزندگی و لمس تقریباً ابریشمی هستند و می توان الیاف را ببافید یا گره بزنید تا پارچه تولید شود، اگرچه بافتن انعطاف پذیری آن را به حداکثر می رساند. این یک فیبر طبیعی درخشان است و می تواند به راحتی برای استفاده های مختلف اصلاح شود.

کاربردهای محبوب چیست؟

– دوخت انواع لباس از جمله، لباس ورزشی، کت و آنوراک، کاپشن، سویشرت و …

– ملافه های روتختی و روتختی و کیسه های خواب

– کفش

– پرکننده لحاف (به دلیل خاصیت عایق بودن آن)

– نخ های خیاطی

– مبلمان و اثاثه یا لوازم داخلی نرم

– منسوجات

– چمدان و کیف های دیگر

– از الیاف پلی استر صنعتی همچنین در مواردی مانند پارچه های تسمه نقاله، کمربند ایمنی، تقویت کننده های پلاستیکی و موارد دیگر استفاده می شود.

آیا استفاده از پلی استر معایبی دارد؟

بعضی از افراد دوست دارند فقط از پارچه ها و نخ های طبیعی مانند پنبه، ترمه، ابریشم، پشم و غیره یا از آنها استفاده کنند. آنها همچنین می توانند گرانتر از الیاف ساخته شده توسط انسان باشند و در مورد شستشو و خشک کردن نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

مسئله اصلی در مورد پارچه های مصنوعی مانند پلی استر این است که آنها تنفس نمی کنند (یعنی هوا از آن ها عبور نمی کند). برخی در هنگام پوشیدن متوجه می شوند که احساس تعریق یا رطوبت می کنند، که می تواند ناراحت کننده باشد. این بدان دلیل است که میزان جذب رطوبت پلی استر در مقایسه با پارچه های طبیعی مانند پنبه بسیار کم است. با این حال، در حال حاضر لباس هایی با پلی استرهایی که رطوبت بیشتری ایجاد می کنند تولید می شوند که آن ها برای ورزش و لباس های اوقات فراغت مناسب هستند.

افرادی که پوست بسیار حساسی دارند ممکن است متوجه شوند که در اثر پوشیدن پارچه های مصنوعی واکنش کمی نشان می دهند، اما این معمولاً وقتی یک پارچه مخلوط باشد معمول نیست.

به خودی خود بسیار قابل اشتعال است، بنابراین باید مراقبت شود، مخصوصاً اگر لباس هایی با الیاف 100٪ پلی استر پوشیده اید و در نزدیکی شعله از آن استفاده می کنید.

از آنجا که پلی استر از پلاستیک ساخته شده است، این سوال وجود دارد که آیا برای محیط زیست مضر است؟ درست است، این از یک منبع ناپایدار است، با این حال، بطری های پلاستیکی در پارچه پلی استر بازیافت می شوند، که بسیار شگفت انگیز است، اما، از بعد منفی آن، پلاستیک قابل کود شدن نیست، به این معنی که در خاک به خوبی تجزیه نمی شود.

بنابراین، نتیجه نهایی چیست؟

غیرقابل انکار است که پارچه پلی استر در طیف گسترده ای از بخشها از تنوع بسیار زیادی از کاربردهای مفید برخوردار است. مانند هر ماده مصنوعی، واکنش هایی نیز ممکن است رخ دهد، اما این موارد بسیار محدود است، به ویژه هنگامی که پلی استر با الیاف دیگر مانند پنبه مخلوط شود. واکنش های نامطلوب به پارچه ها و منسوجات (حتی موارد طبیعی) همیشه یک احتمال است، اما به طور کلی، استفاده از پلی استر می تواند بسیار مفید باشد.

پلی استر مدرن با جهش هایی روبرو شده و اکنون یک الیاف با درجه بالاتر است. پیشرفت های فنی به طور چشمگیری احساس می شود که پارچه و ظاهر پلی استر را بهبود بخشیده است، بنابراین درست با پارچه های طبیعی و گران قیمت ترکیب می شود. مانند تمام مصنوعات، تا حدی غیر قابل تنفس خواهد بود، بنابراین برای هر کسی که گرگرفتگی، گرمای بیش از حد بدن را تجربه می کند یا در یک محیط مرطوب زندگی می کند، ممکن است پلی استر بهترین گزینه پارچه ای برای آن ها نباشد.

پلی استرهای مدرن می توانند مانند ابریشم و پشم واقعی احساس شوند و ظاهر زیبایی داشته باشند، اما این همه اطمینان از انتخاب نسخه عالی یا مخلوط مناسب است. بسیاری از مارک های پیشرفته عمدتا برای افزایش دوام، سهولت مراقبت و جلوه های هیجان انگیز از پلی استر در مجموعه های خود استفاده می کنند.

این نکات هنگام انتخاب و خرید پارچه است. به یاد داشته باشید، همه پلی استرها برابر نیستند. تحقیق خود را انجام دهید، برچسب ها را بررسی کنید و همیشه سعی کنید بهترین انتخاب را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *