برند, کفش

برند کریستین دیور

برند کریستین دیور

برند کریستین دیور

به گزارش کوکوهوم ،کریستین دیور شرکت فرانسوی تولیدکننده کالاهای لوکس است، که توسط تاجر فرانسوی، برنار آرنو مدیریت و رهبری می‌شود.
آرنو یکی از ثروتمندترین افراد جهان است، که مدیرعامل بزرگترین شرکت ارائه‌کننده کالاهای لوکس در جهان، یعنی ال و ام هاش و رییس هیئت مدیره شرکت دیور می‌باشد.
شرکت کریستین دیور ۴۲٫۳۶٪ درصد از سهام شرکت ال و ام هاش را نیز، در اختیار دارد.
شرکت‌ها و برندهایی که در بازار مد و پوشاک رقیب‌های اصلی دیور محسوب می‌شوند، عبارتند از: شنل، گوچی، ورساچه و پرادا.
کریستین دیور در گرانویل، یک شهر ساحلی در سواحل نرماندی فرانسه به‌عنوان دومین فرزند از پنج فرزند موریس دیور به دنیا آمد. پدرش ثروتمند و یک تولید کننده کود بود و همسر او، ایزابل کاردامونه نام داشت.
دیور پس از تولد تا سن ده سالگی در نورماندی فرانسه ماند و در ده سالگی به همراه والدین خود به پاریس رفت.
او پس از تحصیل در علوم سیاسی، در ارتش به خدمت پرداخت.
دیور طراحی لباس را تا سال ۱۹۳۵ شروع نکرده بود، در این سال به پاریس برگشت و شروع به فروش طرحهای اولیه خودش کرد. رابرت پیگرت، طراح لباس، او را در سال ۱۹۳۸ استخدام کرد.
در طول جنگ جهانی دوم، دیور در جنوب فرانسه خدمت می‌کرد. سپس در سال ۱۹۴۱ دوباره به پاریس بازگشت و در سالن طراحی بزرگتری برای لوسین للونگ مشغول به کار شد.
دیور در سال ۱۹۴۶ با پشتیبانی مارشال بوشاک، صاحب کارخانهٔ منسوجات، سالن مد خود را افتتاح کرد. خیاطی زنانه‌دوزی کریستین دیور، تنها بخشی از خانه دیور است،
که لوازم مختلفی شامل: لباس زنانه، وسایل لوکس، لباس‌های مردانه و جواهرات را تولید می‌نماید. امروزه دیور ۱۶۰ بوتیک در سراسر دنیا را، اداره می‌نماید.

خانه مد دیور

خانه مد دیور در تاریخ ۱۶ دسامبر ۱۹۴۶ در یک خانه شخصی در شهر پاریس تاسیس شد. اگرچه، سال ۱۹۴۷ که سال گشایش آن بوده است، به عنوان تاریخ تاسیس آن، به حساب می‌آید.
سرمایه اولیه آن مبلغ ۶ میلیون فرانک فرانسه بود و ۸۰ نفر کارمند داشت. این شرکت برای بوساک تنها جنبه سرگرمی داشت و همین مساله به شخص دیور، این امکان را داد، تا بتواند از توانایی خود در طراحی استفاده نماید و حقوق دریافتی خود را افزایش دهد.
شوی لباس نیو لوک
اولین شوی لباس دیور، با نام «نیو لوک» (new look) (به‌معنی نگاه جدید) در سال ۱۹۴۷ برای فصول بهار و تابستان با ۹۰ مدل و ۶ مانکن در سالن دفتر مرکزی کریستین دیور، برگزار شد.
برای رد محدودیت استفاده از پارچه، دیور ۲۰ یارد پارچه را، به صورت افراطی در نوآوری‌های خود به‌کار برد
. این طراحی شامل شانه‌های گرد، کمربندی که محکم بسته می‌شد و دامن‌های حجیم و پف‌دار بود.
با گذشت زمان «نیو لوک» به محبوبیت رسید و به اندازه سال‌ها از مد و از دیگر رقبا جلو افتاد.
اشخاص معروف هالیوود و اروپایی‌های ثروتمند، مشتری‌های دائمی این لباس‌ها شدند و پاریسی که بعد از جنگ جهانی دوم جایگاه خود را در مد و طراحی، از دست داده بودند، با «نیو لوک» دیور توانستند، به جایگاه خود بازگردند.
شرکت کریستین دیور، دارای ۲۵٪ درصد از سهام، شرکت عطریات کاتی ۳۵٪ درصد از سهام و شرکت بوساک ۴۰٪ درصد از سهام تجارت عطر را، در دست داشتند.
از سال ۱۹۴۷ تا سال ۱۹۵۰ پیر کاردین مدیریت شرکت کریستین دیور را به عهده داشت.
توسعه به خارج از فرانسه، از سال ۱۹۴۹ با افتتاح بوتیک عطر کریستین دیور در نیویورک آغاز شد. دیور ۷۵٪ درصد از صادرات مد از فرانسه را، به همراه ۵٪ درصد از درآمد صادراتی این کشور را در دست داشت.
در سال ۱۹۵۰ یکی از مدیران، تحت لیسانس قراردادن کالاهای لوکس را، با حک کردن نام تجاری کریستین دیور روی آنها، به صورت قابل مشاهده طراحی نمود.
این طرح اولین بار روی کراوات‌ها اجرا شد و به سرعت روی جوراب، کلاه، دستکش، کیف دستی، جواهرات و دستمال سر، انجام گرفت و از اینجا بود، که تحت لیسانس قراردادن محصولات پوشاک، مورد توجه قرار گرفت و سپس توسط سایر خیاطان نیز، از این روش، پیروی شد.
در سال ۱۹۵۷ دیور پس از سومین حمله قلبی در گذشت و شرکت از خلاقیت‌های بی‌نظیر او بی‌نصیب ماند.
با مرگ او، بخش طراحی دچار بی‌نظمی شد و «جیکوس روئیت» مدیرعامل وقت شرکت دیور، تصمیم گرفت که فعالیت در سراسر دنیا را متوقف نماید.
اما این مساله از طرف هیچکس قابل قبول نبود و وجود «میسون دیور» که یکی از دلایل ثبات مالی شرکت بود، اجازه این کار را نداد.
برای اینکه روئیت بتواند نام دیور را به جایگاه خود بازگرداند، در همان سال جوان ۲۱ ساله‌ای به نام «ایو سن لوران» را برای مدیریت هُنری شرکت دیور، پیشنهاد کرد.
لوران توانست با استفاده از پارچه و با توجه به چیزهایی که دیور طراحی کرده بود، لباس‌های جدیدی که پوشیدن آنها ساده‌تر و جنس آنها نیز لطیف‌تر بود را، طراحی نماید و با این کار او به یک قهرمان در تشکیلات دیور، تبدیل شد.
شرکت کریستین دیور اولین دفتر خود را در میلان در سال ۲۰۰۲ افتتاح کرد و ۱۳۰ جایگاه با فعالیت کامل را اداره نمود.
دومین دفتر دیور، آن سوی آب‌ها در تاریخ ۷ دسامبر ۲۰۰۳ در منطقه اوموته‌ساندو توکیو گشایش یافت.
برنار آرنو با کمک بخش بنگاه سرمایه‌گذاری بانک لازارد و استفاده از سوبسیدهای اعطایی از سوی دولت فرانسه، در ازای اینکه شرکت تعدیل نیرو نداشته باشد، شرکت کریستین دیور را خرید، که در بحران ورشکستگی به سر می‌برد.
در واقع دولت فرانسه به دنبال کسی می‌گشت، تا این امپراتوری نساجی را، که شرکت‌های بسیاری زیرمجموعه آن بودند، بدست گیرد. خانواده آرنو تنها مبلغ ۱۵ میلیون دلار برای خرید این شرکت هزینه کرده و ۸۰ میلیون دلار باقی‌مانده را، بانک لازارد تامین نمود.
دلیل اصلی آرنو برای خرید این شرکت، به دست آوردن برند مشهور دیور بود، تا پایه‌ای باشد برای راه‌اندازی یک «سوپرمارکت کالاهای لوکس» که طبقه متوسط جامعه بتوانند، از آن خرید کنند.
آرنو به سرعت دیور را گسترش داد تا برندهای جدیدی مثل خانه مد کریستین لاکروا و سلین (که کالاهای چرمی تولید می‌کردند) را نیز در برگیرد.
کمی بعد آرنو مجبور شد تقریباً تمام سرمایه شرکت را به قیمت ۴۰۰ میلیون دلار فروخته و تنها برند کریستین دیور و فروشگاه «لوبن‌مارشه» را نگه دارد.
این فروش، او را قادر ساخت تا ۱٫۸ میلیارد دلار از سهام شرکت LVMH را، در سال ۱۹۸۹ خریداری کند، تا به این طریق کنترل ۲۴٪ درصد از این گروه را در اختیار گیرد.
کمی پس از خریداری ۲۴٪ درصد از سهام ال و ام هاش، بین آرنو و هنری راکمیه؛ رییس قبلی شرکت لویی ویتون که از شرکت‌های تابعه ال و ام هاش بود، درگیری بر سر قدرت آغاز گردید.
در عرض کمی بیش از یک سال، آرنو در منازعات دادگاه پیروز و راکمیه از کار برکنار شد.
آرنو در دهه ۱۹۹۰ با خرید ده‌ها تولیدکننده کالاهای لوکس در اروپا، آمریکای شمالی، آسیا، آمریکای جنوبی و استرالیا دو شرکت دیور و ال‌وام‌هاش را تبدیل به امپراتوری بزرگ کالاهای لوکس نمود.
کریستین دیور و ال و ام هاش در مجموع ۵۰ مارک از معروف‌ترین تولیدات لوکس جهانی را در اختیار دارند.
از جمله برندهای زیرمجموعه کریستین دیور می‌توان به لویی ویتون، موت ات چاندون و هنسی اشاره کرد.سهامداران
در سال ۲۰۱۱ شرکت ال و ام هاش برنار آرنو سهام‌دار اصلی شرکت کریستین دیور محسوب شده و ۶۹٫۹۶٪ درصد از سهام و ۸۲٫۸۶٪ درصد آرای شرکت دیور را در اختیار داشته است.
در پایان سال مالی ۲۰۱۰ دیور ۴۲٫۳۶٪ درصد از سهام ال و ام هاش و ۵۹٫۰۱٪ درصد آرای آن را دارا بود.
در پایان سال مالی ۲۰۰۹ درآمد شرکت دیور ۱۷٫۷۵ میلیارد یورو، درآمد عملیاتی ۳٫۱۶۴ میلیارد یورو، سود ۶۹۵ میلیون یورو، دارایی کل ۳۶٫۲۵ میلیارد یورو و حقوق صاحبان سهام ۱۶٫۱۲ میلیارد یورو بوده است و تعداد ۷۳٫۱۵۰ کارمند در این شرکت، مشغول به کار بوده‌اند.

تاریخچه برند دیور از آغاز شکل گیری

سال ۱۹۴۶ : خانه دیور در تاریخ ۱۶ دسامبر این سال در خیابان “مونتاین” پاریس تاسیس شد. امروزه خانه دیور سال ۱۹۴۷ را بعنوان مبنای تاسیس برندش قرار داده است.
سال ۱۹۴۷ : خانه دیور اولین مجموعه لباس های بهاری/تابستانی خود را در سالن دفتر مرکزی شرکت عرضه کرد. این مجموعه برای دیگر طراحان مد انقلابی موثر به شمار آمد و موجب پیشرفت بیشتر صنعت مد شد.
در این سال خط تولید عطر کریستین دیور احداث گردید و این شرکت توانست اولین عطر خود بنام “میس دیور” را روانه بازار کند. “پیر کاردین” طراح لباس مشهور تا سال ۱۹۵۰ مدیریت کارگاه برند دیور را بر عهده داشته.
سال ۱۹۴۸ : شعبه کریستین دیور در شهر نیویورک احداث شد. همچنین یک فروشگاه مخصوص لباس های آماده از این برند نیز در گوشه ای از خیابان پنجم و پنجاه و هفتم نیویورک افتتاح شد.
سال ۱۹۴۹ : عطر “دایوراما” تولید شد.
سال ۱۹۵۰ : “ژاکوس روئت” طرحی را ابداع کرد که بر اساس آن نام کریستین دیور روی کالاهای لوکس هک میشد.
اولین کالاهای لوکسی که با نام کریستین دیور عرضه شد گردنبند بود و به سرعت کالاهای دیگری مانند خز، کیف دستی، جواهرات و روسری نیز با تگ برند دیور به بازار عرضه شدند.
کریستین دیور طراحی لباس خارق العاده “مارلین دیتریش” در فیلم “ترس صحنه” آلفرد هیچکاک را بر عهده داشت.
سال ۱۹۵۱ : دیور اولین کتاب خود را بنام “Je Suis Couturier” به معنی (من یک خیاط هستم) منتشر کرد.
 سال ۱۹۵۳ : خط تولید کفش کریستین دیور به کمک “راجر ویور” راه اندازی شد. در پایان سال ۱۹۵۳ شرکت دیور در کشورهای مکزیکو، کوبا، کانادا و ایتالیا شعب خود را افتتاح کرد.
سال ۱۹۵۴ : اولین بوتیک دیور در خیابان کندوئیت نهم لندن افتتاح شد.
یک نمایشگاه مد به افتخار شاهزاده مارگارت و دوشی مارلبرو در کاخ بلنهایم برگزار شد.
سال ۱۹۵۵ : برند دیور بوتیک بزرگی بین خیابان های”مونتاین” و “رو فرانسیوس اول” تاسیس کرد. در این سال دیور اولین رژ لب خود را به بازار عرضه کرد.
سال ۱۹۵۶ : خانه دیور اولین ۱۰ سالگی خود را جشن گرفت. تا این زمان دیور توانسته بود ۱۰۰٫۰۰۰ لباس بفروش رساند. در این سال برند دیور طراحی ۱۴ لباس”آوا گاردنر” هنرپیشه محبوب برای فیلم “کلبه کوچک” را بعهده گرفت.
سال ۱۹۵۷ : در تاریخ چهارم مارس این سال کریستین دیور روی جلد مجله ظاهر گشت. مدت کوتاهی پس از آن آقای کریستین دیور درحالیکه برای تعطیلات در ایتالیا به سر می برد،
بر اثر سومی سکته قلبی در گذشت. پس از او “ایو سن لوران” مدیریت برند دیور را بعهده گرفت. در آن زمان آقای سن لوران ۲۱ ساله بود.
سال ۱۹۵۸ : لوران اولین مجموعه لباس خود را تحت برند دیور عرضه نمود.
سال ۱۹۶۰ : در این سال لوران به ارتش فراخوانده شد و مجبور شد دیور را ترک کند. “مارک بوهان” جایگزین لوران شد و توانست ثابت کند که توانایی هایش بسیار بیشتر از یک طراح لباس سنتی است.
سال ۱۹۶۱ : مجموعه بهار/تابستان در این سال بسیار موفق ظاهر گشت. بازیگر مشهور “الیزابت تایلور” ۱۲ لباس از این مجموعه را سفارش داد.
سال ۱۹۶۳ : برند دیور عطر “دیورلینگ” را تولید و عرضه کرد.
سال ۱۹۶۶ : در این سال دیور عطر مردانه “او ساوج” (Eau Sauvage) را ارائه داد.
سال ۱۹۶۷ : دستیار بوهان بنام “فیلیپ گویبورگ” اولین مجموعه لباس های آماده فرانسوی را تحت عنوان “میس دیور” عرضه کرد.
بوهان نیز در این سال اولین فروشگاه لباس کودک دیور را در خیابان ۲۸ مونتاین افتتاح کرد.
سال ۱۹۶۸ : مجموعه لباس های بافت و کاموایی دیور به نمایش درآمد. در این سال “فردریک کستت” به مدیریت بخش خز برند دیور منصوب شد.
سال ۱۹۶۹ : اولین خط تولید آرایشی برند دیور احداث شد و دیور رسماً فعالیت خود را در تجارت لوازم آرایشی آغاز کرد.
سال ۱۹۷۰ : خانه کریستین دیور در این سال اولین مجموعه عطر “دیور هوم” را عرضه کرد.
سال ۱۹۷۲ : برند دیور در این سال عطر “دیورلا” را روانه بازار کرد.
سال ۱۹۷۳ : اولین مجموعه لباس های آماده خز برند دیور تولید شد و به نمایش درآمد.
سال ۱۹۷۵ : ساعت برند دیور با عنوان “Black Moon” یا (ماه سیاه) عرضه گردید.
سال ۱۹۷۸ : “The Boussac Group” مالک برند کریستین دیور ورشکست شد و دارایی های خود را به ” Willot Group ” فروخت.
سال ۱۹۷۹ : عطر “دیورسنس” عرضه شد.
سال ۱۹۸۰ : عطر مردانه “جولز” توسط برند دیور ارائه گردید.
سال ۱۹۸۱ : “Willot Group” دچار ورشکستگی شد.
سال ۱۹۸۴ : در ماه دسامبر برند دیور توسط “برنار آرنو” کارآفرین و کلکسیونر فرانسوی خریداری شد و از خطر ورشکستگی نجات پیدا کرد.
سال ۱۹۸۵ : عطر “پویزون” تولید و عرضه شد. مالک برند دیور آقای برنار آرنو به سمت مدیر ارشد اجرایی و مدیر عامل شرکت دیور منصوب گشت.
سال ۱۹۸۹ : “جانفرانکو فرره” طراح ایتالیایی به جای “مارک بوهن” منصوب شد. “فرره” رئیس طراحی بخش های دوخت سفارشی، دوخت سفارشی کت خز، لباس آماده زنانه، لباس آماده خز و مجموعه اکسسوری زنانه شد.
فرره برای اولین مجموعه ای که طراحی نمود برنده “Dé d’Or” شد. در این سال فروشگاه کریستین دیور در هاوایی افتتاح شد.
جالب است بدانید : “فرره” اولین طراح غیر فرانسوی بود که در خانه طراحی دیور توانست مقام جالب توجهی را بدست آورد.
سال ۱۹۹۰ : برند دیور بوتیک هایی را در شهرهایی نیویورک، لس آنجلس و توکیو افتتاح نمود.
سال ۱۹۹۱ : در این سال عطر “دون” (Dune) تولید و عرضه شد.
سال ۱۹۹۲ : عطر “میس دیور” دوباره تولید و عرضه شد.
سال ۱۹۹۵ : بخش دوخت سفارشی دیور قسمتی را بنام کریستین دیور سفارشی تشکیل داد.
سال ۱۹۹۷ : “جان گالیانو” خلاق و با استعداد به جای “فرره” به سمت مدیریت منصوب شد.
در پنجم اکتبر این سال فروشگاه مرکزی دیور پس از بازسازی بازگشایی شد.
سال ۱۹۹۸ : در ماه مه، دومین بوتیک دیور در پاریس افتتاح شد. “ویکتور د کاستلنا” به سمت طراح ارشد دیور در بخش جواهرات منصوب شد. برند دیور در این سال یک گالری جواهرات در نیویورک افتتاح نمود.
سال ۱۹۹۹ : یک گالری جواهرات دیور در پاریس افتتاح سد. در پنجم اکتبر عطر “جادور” (J’adore) به بازار عرضه شد.
“گالیانو” مجموعه بهار/تابستان خود را عرضه کرد و بوسیله این مجموعه توانست خود را محبوب کند.
سال ۲۰۰۰ : “جان گالیانو” توانست با موفقیت های پی در پی قلمرو خود را گسترش دهد. او در این سال به سمت مدیریت پوشاک آماده، اکسسوریز، تبلیغات و ارتباطات منصوب شد.
سال ۲۰۰۱ : بوتیک دیور هوم پس از یک سری نوسازی با حال و هوای مردانه تری بازگشایی شد. عطر مردانه “هایر” (Higher) دوباره تولید و عرضه شد. “جان گالیانو” شروع به تولید ساعت جدیدش نمود.
این ساعت ” Chris 47 Aluminum” یا (کریس ۴۷ آلومینیوم) نام داشت.
جالب است بدانید : راه اندازی ساعت مچی طراحی شده توسط “جان گالیانو” نقطه عطفی انقلابی در خانه دیور محسوب می شود.
سال ۲۰۰۲ : در سوم ژوئن “هدی سلیمان” برنده جایزه طراح بین المللی سال از CFDA شد. در تاریخ بیستم فوریه بوتیک هوم دیور در میلان افتتاح شد. عطر مردانه “ادیکت” (Addict) در این سال عرضه شد.
با توجه به استقبال بی سابقه از مجموعه بهار/تابستان، دیور در سال ۲۰۰۲ تعداد ۶۶ ساعت مچی تولید و عرضه نمود.
سال ۲۰۰۳ : در این سال یک ساعت مچی دیگر همچون ساعت “کریس ۴۷ آلومینیوم” بنام “کریس ۴۷ استیل” (Chris 47 Steel) تولید شد. “ویکتور د کاستلانه” طراح ارشد جواهرات دیور ساعت مچی بنام ” Le D de Dior ” را تولید کرد.
با این اقدام، ساعت مچی در گروه مجموعه جواهرات گنجانده شد. در سال ۲۰۰۳ نمایندگی دیور در مسکو افتتاح شد.
سال ۲۰۰۴ : دومین فروشگاه اصلی دیور در کنزا توکیو احداث گردید.
همچنین در این سال فروشگاه دیور هوم در پاریس تاسیس شد. در این فروشگاه تمامی کالاهای مجموعه هوم عرضه میشد. سال ۲۰۰۴ برای دیور سالی پر از مشغله بود. برند دیور دومین گالری جواهرات را در پاریس افتتاح کرد.
سال ۲۰۰۵ : عطر زنانه “میس دیور چری” (Miss Dior Chérie) و عطر مردانه “هوم” تولید شد. دیور در این سال سیزدهمین سالگرد تولید ساعت مچی را جشن گرفت. همچنین خانه دیور صدمین سالگرد تولد موسس برند دیور یعنی کریستین دیور را جشن گرفت.
به افتخار تولد موسس دیور نمایشگاهی با عنوان : “کریستین دیور : مرد قرن” در موزه دیور در “گرانویل نورماندی” تشکیل شد. “جان گالیانو” در این سال ساعت کریستال دیور را طراحی و تولید کرد که ترکیبی از استیل و یاقوت کبود آبی رنگ بود.
سال ۲۰۰۷ : Kris Van Assche در این سال سمت مدیر هنری دیور هوم را از آن خود نمود. مزون دیور در این سال شصتمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت.
سال ۲۰۰۸ : نمایشگاه بزرگ دیور در پکن برگزار شد تا ورود برند دیور به بازار چین را جشن بگیرد.
سال ۲۰۱۱ : جان گالیانو از مقام مدیریت برکنار شد. در این سال نمایشگاه دیور در موزه پوشکین مسکو برگزار شد.
سال ۲۰۱۲ : “راف سیمون” به جای گالاینو به مدیریت دیور منصوب شد.
سال ۲۰۱۳ : راف سیمون اولین مجموعه خود را ارائه داد. برند دیور در ویتنام شعبه زد.
سلبرتی های طرفدار برند دیور
مدونا
بلیک لایولی
شارلیز ترون
برد پیت
میک جگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *