کفش

نکاتی درباره اهمیت انتخاب کفش مناسب در سلامتی

نکاتی درباره اهمیت انتخاب کفش مناسب در سلامتی

نکاتی درباره اهمیت انتخاب کفش مناسب در سلامتی

به گزارش کوکوهوم به نقل از جام جم،کفشی با طراحی زیبا به رنگ سفید بر پا دارد، اما از ناراحت بودن پا‌های خود به‌واسطه پوشیدن همین کفش زیبا گلایه می‌کند.‌می‌پرسم اگر راحت نبود چرا خریدی؟ در حالی که چهره‌اش حس ناچاری را به بیننده منتقل می‌کند، می‌گوید: «آخر ظاهر و زیبایی کفش برایم خیلی مهم است.»

نگرشی که تقریبا بسیاری از خانم‌ها برای خرید کفش دارند. پوشیدن کفش‌های زیبا و غیراستاندارد شاید تا مدت زمانی جلب رضایت و تجربه احساس خوشایند را به همراه داشته باشد، اما احتمالا همین افراد نیز مشکلاتی را تجربه می‌کنند که بی‌توجهی به آن‌ها در درازمدت می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. دکتر شاهین صالحی، متخصص پزشکی ورزشی در گفتگویی به این نکات اشاره می‌کند.

تغییر شکل و دفرمه شدن یا نشدن کف و قالب کفش مهم‌ترین معیار تعیین‌کننده در پایان عمر استفاده از کفش محسوب می‌شود. زمانی که کفش به‌واسطه مشکلات پا به هنگام راه رفتن یا ساییدگی تغییر شکل می‌دهد حتی اگر ظاهر کفش سالم و جنس آن مناسب هم باشد، اما استفاده از آن دیگر ممنوعیت پیدا می‌کند،

چرا که باعث ایجاد وافزایش فشار به مفاصل پا می‌شود.پا از ۲۶ استخوان و ۳۳ مفصل لایه لایه با یک شبکه در هم پیچیده از ۱۲۶ عضله، لیگامان‌ها و اعصاب تشکیل شده است که نامناسب بودن کفش‌ها می‌تواند به بخش‌های مختلف پا فشار وارد کند و باعث بروز بیماری‌های مختلف شود.جنس کفش نکته بسیار مهم و قابل توجه دیگری است.

مثلا اگر موقع ورزش جنس کفش به گونه‌ای باشد که باعث تعریق پا و ایجاد رطوبت شود، این کفش‌ها بعد از مدت زمانی پا را مستعد عفونت، ناهنجاری پوستی و بوی بد می‌کنند.

همچنین موقع خرید باید به میزان استحکام، ضخامت و ضربه‌گیری کف کفش نیز توجه شود. پوشیدن کفش‌هایی با کف ضربه‌گیری کم و غیرقابل انعطاف باعث بروز درد در ناحیه پنجه و پاشنه می‌شود که این اذیت شدن‌ها با بی‌توجهی به رویه و پشت کفش نیز می‌تواند تشدید شود.افرادی که پنجه پهن دارند نباید از کفش‌های پنجه باریک، استفاده کنند در غیراین‌صورت تنگی این ناحیه باعث ایجاد التهاب عضلات و تاندون‌ها می‌شود.

کفش مناسب برای محیط مناسب

احتمالا برای شما هم دیدن افرادی با کفش‌های پاشنه بلند در مسیر‌های کوهنوردی تعجب‌برانگیز بوده است. استفاده از کفش‌های نامناسب با توجه به شرایط محیط، مخصوصا در کوهنوردی (با این فرض که همین یکبار و دیگر تکرار نمی‌شود)، بسیار خطرناک است و ممکن است فرد با مشکلاتی همچون پیچ‌خوردگی مچ پا، شکستگی و… مواجه شود.

نکته قابل توجه دیگر در ارتباط با نوع و جنس کفش متناسب با شرایط محیطی، استفاده از کفش‌های کتان و نخی در مناطق و مکان‌های با رطوبت بالاست. دلیل این امر خشک شدن زود هنگام رطوبت و پیشگیری از مشکل برای پاست.

در حالی که استفاده از کفش‌های چرمی برای چنین شرایطی حتی الامکان توصیه نمی‌شود، زیرا رطوبت جذب شده سریع خشک نمی‌شود و می‌تواند در طولانی مدت عارضه‌ساز باشد.

عصر‌ها؛ بهترین زمان خرید کفش

تقریبا اغلب ما تجربه خرید کفش در ساعات اولیه صبح را داشته‌ایم؛ اما همان کفشی که صبح‌ها اندازه پا بوده، در ساعات عصر باعث آزار و اذیت پا شده است. پا در طول روز به واسطه فعالیت ورم می‌کند و اگر خرید کفش بدون توجه به این موضوع انجام شده باشد، مشکل ساز می‌شود. بهترین زمان خرید کفش ساعت ۷ بعدازظهر است.

گلایه پا‌ها از کفش‌های پاشنه بلند و تنگ

حد استاندارد پاشنه یک کفش مناسب برای استفاده مستمر و روزانه خانم‌ها ۵/۱ تا ۴ سانتی‌متر است و استفاده از از کفش‌های پاشنه بلندتر برای مواقع خاصی، چون مهمانی و مجالس عروسی آن برای زمان کوتاه است.

کجی شست پا، درد پاشنه، چکشی شدن انگشتان پا، پینه، میخچه، تاول، فرورفتن ناخن در گوشت و تورم مچ پا در انتظار افرادی است که هنگام خرید به موارد گفته شده، توجه و دقت لازم و کافی را ندارند. پوشیدن کفش پاشنه بلند به مدت طولانی علاوه بر مشکلات مذکور، باعث ایجاد اختلال در راه رفتن شده و خطر زمین خوردن فرد را افزایش می‌دهد.

چون قسمت جلوی پا پایین‌تر از پاشنه قرار دارد و تاندون آشیل واقع در پشت پاشنه به دلیل کوتاهی که ایجاد می‌شود، نمی‌تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.استفاده از کفش‌های پاشنه بلند در طولانی‌مدت باعث می‌شود لگن و ستون مهره‌ها که باید در یک امتداد باشند از حالت طبیعی خود خارج شده و باعث ابتلای فرد به گودی کمر، کمردرد و آرتروز زودرس زانو‌ها شود.

توصیه‌ای برای مبتلایان به دیابت

حس در پای افراد دیابتی کم است و چه بسا در مواقعی حتی حس ندارند، بنابراین ممکن است متوجه زخم ایجاد شده توسط کفش نشده و زخم عمیق و عفونی شود. این زخم‌ها گاهی به دلیل نفوذ آن‌ها به استخوان غیرقابل درمان می‌شوند و چه بسا فرد پای خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل کفش مبتلایان به دیابت فضای کافی برای انگشتان باید داشته باشد. این افراد نیز بعدازظهر‌ها کفش بخرند. مرتب کفش و جوراب‌ها را بشویند و از پوشیدن کفش مرطوب خودداری کنند.

منبع: جام جم و میزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *